maandag 15 juli 2013

Heerlijke appeltaart…

Heerlijke appeltaart…

Op verzoek afgelopen week flink wat taarten gemaakt. Zo ook deze appeltaart.
Meestal pak ik een pak mix maar ik had daar niet genoeg aan dus heb ik dit recept uitgeprobeerd.
Wilde n.l. een groot bakblik gebruiken.



Nodig:
voor het deeg
250 gram bloem
175 gr roomboter
80 gr suiker (heb zelf basterdsuiker gebruikt)
2 eieren (1½ voor het deeg, ½ ei voor bestrijken)
1 theelepel kaneel
voor de vulling
1 kilo zure appels (elstar, goudreinet)
70 gram rozijnen
30 gram krenten
3 theelepels kaneel


Bereidingswijze:
Meng de bloem, zachte boter, suiker, kaneel en 1½ ei in een kom. Dit tot een soepel deeg kneden
Bedek hiermee de bodem en de randen van de bakvorm met ¾ van het deeg.
Handige tip knip bakpapier op de maat die je nodig hebt en rol het deeg hierop uit plakt het niet op je aanrecht en het is gelijk groot genoeg
Verwarm de oven voor op 170°C.
Schil de appels en snijd ze in stukjes.
 Meng dit de rozijnen en kaneel. Vul hiermee de taartvorm.
(ook lekker een beetje abrikozenjam door de vulling)
Rol de rest van deeg uit tot en snijd hier dunne reepjes van. Bedek de taartvulling kruislings met de reepjes deeg en druk de randen dicht. 
Bestrijk met het restje losgeklopte ei de bovenkant van de taart.
Bak de appeltaart ongeveer 60 tot 65 minuten in de voorverwarmde oven gaar en lichtbruin.



Variaties:
Voeg een handvol (ongezouten) noten toe, bijvoorbeeld amandelen, hazelnoten, walnoten of een mix. Je kunt ook wat amandelspijs over de taartbodem verdelen en dan het appelmengsel daar bovenop.  


Wat ook lekker is:  
Er was nog een restje deeg over,daarvan heb ik een kersentaartje gemaakt.


Ik had nog kersen in een pot een beetje vruchtenjam er doorheen gemengd en dit verdeeld over de bodem.
En de taart afgemaakt zoals de appeltaart. 



Een nieuwe volger erbij Welkom...  

2 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke taart, ziet er goed uit! Nog bedankt voor je lieve berichtje op mijn blog. Antwoord op je vraag; ik werd benaderd, ben benieuwd of er nog meer op volgen..super leuk om te doen. Ben trouwens ook op huisje kijken ontwerpster, maybe kennen ze me daarvan? Geniet van je heerlijke taaart. Lieve-groetjes, Verie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zien die taarten er heerlijk uit Nelleke. Kreun Kreun. Volgende week krijg ik vakantie. En het weekend krijgen we nogal veel aanloop misschien een idee om ook te maken.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen