dinsdag 15 juli 2014

Pruimentaart


 Pruimentaart

 Vandaag bakte ik een pruimen taart.
Er staan vlak bij mijn huis een aantal pruimenbomen.
En meestal ga ik net te laat plukken waardoor de pruimen al zacht zijn.
Dus ik heb vanmiddag maar weer eens een supersnel en lekker recept opgezocht.
De hoeveelheid suiker heb ik zelf iets aangepast (iets meer)
omdat de taart anders erg zuur wordt.



Ingrediënten: 
12 (ca. 900 gr.) rijpe pruimen
150 gr. ongezouten gesmolten boter
3 eieren
150 gr. kristalsuiker
1 tl.  vanille suiker
250 gr. bloem 
1 1/2 tl. bakpoeder
120 ml. melk
evt. extra suiker en boter
 
 
Voorbereiding:
Ronde bakvorm invetten. Oven voorverwarmen op 180 graden C.



Bereidingswijze:
Zeef de bloem. Laat de boter voorzichtig smelten.
Pruimen goed wassen, halveren en de pit verwijderen,
nog een keer halveren en schil verwijderen.
(heb zelf handschoenen gebruikt met het schoonmaken
je krijgt n.l. echt bruine vingers van de schil) 
Eieren loskloppen met suiker en vanillesuiker tot het een schuimig geheel is
( 5 minuten met de mixer).
Gezeefde bloem en bakpoeder erdoor roeren. (niet meer kloppen).
Gesmolten boter en de melk erdoor.
Dun laagje deeg in de vorm gieten, driekwart van de pruimen erop leggen en dan de rest van het deeg.
Bovenop de laatste pruimen leggen en licht indrukken.
Naar wens nog wat suiker over het beslag strooien.
Een uur in de oven bakken.
En smullen maar.
Deze taart is ook erg lekker met ander fruit b.v. appel.
Bedankt voor jullie leuke reactie´s op mijn vorige post.

2 opmerkingen: